Nowości  Retronauta    
 


Retronauta.pl > Zatopiony w porcie transatlantyk Normandie (1942)

2018-04-04 Zatopiony w porcie transatlantyk Normandie (1942)

Był jednym z najpiękniejszych i największych statków pasażerskich świata. Francuski liniowiec Normandie skończył w nowojorskim porcie.


Krótka kronika filmowa o liniowcu oraz pożarze na nim

Liniowiec pasażerski Normandie zbudowany został w 1932 we francuskiej stoczni w Saint-Nazaire. Wszedł do służby w 1935 roku obsługując północnoatlantycką linię Hawr - Nowy Jork.

Dane techniczne:

  • długość: 314 m
  • szerokość: 36 m
  • zanurzenie: 11 m
  • napęd: turbiny parowe o mocy 160 000 KM napędzające 4 śruby napędowe
  • prędkość maksymalna: 35 węzłów (65 km/h)
  • załoga: 1 320
  • pasażerowie: 2 170

Wybuch drugiej wojny światowej zastał statek przy nabrzeżu na Manhattanie w Nowym Jorku. Po zajęciu Francji mimo, że rząd Vichy chciał zwrotu statku to Stany Zjednoczone go nie oddały. 9 lutego 1942 podczas przebudowy na transportowiec wojenny (miał się nazywać USS Lafayette) na statku wybuchł pożar.

Z powodu nieumiejętnie prowadzonej akcji gaśniczej do kadłuba transatlantyku dostały się duże ilości wody, które spowodowały utratę stateczności i przewrócenie się statku na burtę.

Władze miasta chcąc ukryć niekompetencję swoich służb pożarniczych kazały zbudować wzdłuż 12. Aleji drewniane ekrany o wysokości 4 m tak, aby wrak nie "rzucał się" w oczy.


Transatlantyk powoli zaczyna być cięty na złom - pozbawiony jest już nadbudówek

Za możliwe przyczyny pożaru uznano zaniedbania i partactwo podczas przebudowy. Nie wykluczano także ataku dywersantów niemieckich bądź sabotażu agentów francuskiego rządu Vichy.

W 1946 roku wrak statku został pocięty ostatecznie na złom.

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: