Nowości  Współpraca    
 


Retronauta.pl > USS Langley - pierwszy amerykański lotniskowiec (1922)

2018-07-01 USS Langley - pierwszy amerykański lotniskowiec (1922)

To USS Langley otworzył flotę kilkudziesięciu amerykańskich lotniskowców zbudowanych przez prawie 100 lat.


Lotniskowiec USS Langley w Pearl Harbor na Hawajach w 1928 roku

USS Langley powstał na bazie statku do przewozu węgla (węglowca) zwodowanego w 1912 roku pod nazwą USS Jupiter. Przebudowa węglowca na lotniskowiec trwała w latach 1920-1922.


Przebudowa węglowca

Lotniskowiec nazwano imieniem Samuela Langleya, amerykańskiego fizyka, astronoma oraz pioniera lotnictwa.


Lotniskowiec pod Mostem Brooklińskim w Nowym Jorku

Jak łatwo zauważyć lotniskowiec nie miał wyspy, charakterystycznych nadbudówek na pokładzie dla późniejszych i współczesnych lotniskowców. Samoloty stacjonowały pod pokładem i na czas startu były wyciągane na niego za pomoca windy.

Dane techniczne USS Langley:

  • wyporność: 11 500 ton
  • długość: 165,2 m
  • szerokość: 19,8 m
  • zanurzenie: 5,8 m
  • prędkość: 15,5 węzłów (28,7 km/h)
  • załoga: 468
  • samoloty: 34-55


Hangar podpokładowy


Niema kronika filmowa o lotniskowcu z 1922 roku

Pierwszy samolot wzbił się w powietrze z pokładu lotniskowca 17 października 1922 roku. Pilotował go Virgil C. Griffin. Był to Vought VE-7, dwupłatowy samolot o drewnianej konstrukcji pokrytej płótnem. Napędzany był przez pojedynczy silnik o mocy 180 KM. Jego prędkość maksymalna wynosiła 191 km/h, zaś zasięg 470 km. To samoloty VE-7 stanowiły pierwsze myśliwce lotniskowca.


Pierwsze lądowania na USS Langley

To właśnie na Langleyu wypróbowano różne sposoby startów i lądowania, przetestowano różne konfiguracje poprzecznych lin hamujących oraz lin zapobigających zsunięciu się aeroplanu z pokładu. Rozwinięto także hak do lądowania. Dzięki temu nauczono się jak operować z ograniczonych pokładów lotniskowców. Była to szkoła także dla konstruktorów samolotów, bowiem samoloty niejednokrotnie brutalnie przyziemiłay.

Po krótkim pobycie na wschodnim wybrzeżu USA, gdzie został przebudowany na lotniskowiec, okręt przebazowano na Pacyfik w 1924 roku.

Na Pacyfiku słyżył kolejne 12 lat biorąc udział w szkoleniu jednostek flotowych, szkoleniu pilotów i dalszemu eksperymentowaniu. Dzięki temu możliwe było opracowanie strategii i taktyki dla lotniskowców na morskim polu walki.


Lotniskowiec USS Langley z samolotami pokładowymi Vought VE-7 na pokładzie i niszczycielem USS Somers w tle

W latach 1936-1937 lotniskowiec Langley został przebudowany na tender wodnosamolotów. To okręt przystosowany do prowadzenia operacji lotniczych za pomocą bazujących na nim wodnosamolotów.

Przebudowa na okręt-bazę hydroplanów miała na celu umożliwienie USA zbudowania znacznie bardziej nowoczesnego lotniskowca USS Wasp, bez przekraczania limitu lotniskowców wynikającego z umowy waszyngtońskiej z 1922 roku podpisanej przez USA, Wielką Brytanię, Francję, Włochy i Japonię.


Lotniskowiec przebudowany na okręt-bazę wodnosamolotów

Piloci lotniskowca zostali przeniesieni na lotniskowce USS Lexington i USS Saratoga, gdzie uczyli innych pilotów. Piloci wywodzący się z Langleya cieszyli się wśród pilotów niezwykłym respektem.


Zatopienie okrętu po ataku japońskich bombowców nurkujących

USS Langley został uszkodzony 27 lutego 1942 roku przez lotnictwo japońskie podczas próby dostarczenia 32 myśliwców P-40 z Australii na wyspę Jawa. Otrzymał 5 trafień, co kosztowało życie 16 członków załogi. Załoga musiała się ewakuować na 2 towarzyszące niszczyciele. USS Langley dobity został przez ich własne torpedy.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: