Nowości  Retronauta    
 


Retronauta.pl > SUV sprzed niemal 100 lat (1921)

2014-10-05 SUV sprzed niemal 100 lat (1921)

Rumpler Tropfenwagen to powstały tuż po I wojnie światowej aerodynamiczny i futurystyczny samochód, który zachował świeżość wyglądu do dziś.


Rumpler Tropfenwagen w Niemieckim Muzeum Techniki w Berlinie (grafika: Detlef Garbrecht (CC))

Kiedy po pierwszej wojnie światowej Traktat Wersalski zabronił Niemcom budowy samolotów konstruktorzy lotniczy często zajęli się innymi zajęciami. Był wśród nich Edmund Rumpler. Efektem jego pracy przy autach było powstanie wyróżniającego się futurystycznego, aerodynamicznego samochodu Rumpler Tropfenwagen (z niem. samochód kroplowy), który znacznie odbiegał od ówczesnych konstrukcji.


Dwa ostatnie egzemplarze samochodu obejrzeć można w muzeach w Berlinie i Monachium (grafika: Amargeddon6 (CC))

To co wyróżnia auto to opływowy kroplowy kadłub (streamline). Widoczny on jest szczególnie z góry. Widać od razu, że pracował przy nim inżynier lotnictwa co zaskutkowało dopracowaniem aerodynamicznym karoserii. Współczynnik oporu aerodynamicznego tego auta wynosi zaledwie 0,28. Jest to wartością całkiem niezłą nawet jak na dziś.

Kierowca siedział z przody na środku, za nim były 4 miejsca dla pasażerów. Do dyspozycji miał silnik o mocy 35 KM i pojemności 2,3 l co pozwalało na osiągnięcie prędkości 95 km/h.

W Rumpler Tropfenwagen po raz pierwszy wykorzystano wyginaną szybę przednią.

Tropfenwagen nie okazał się dużym rynkowym sukcesem. Do 1925 roku, kiedy to wstrzymano jego produkcję, zbudowano tylko około 100 samochodów. Większość aut Rumpler Tropfenwagen służyła w Berlinie jako taksówki. Reżyser Fritz Lang użył dużą liczbę tych samochodów jako rekwizyty w swoim futurystycznym filmie Metropolis (1927).

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: