Nowości    
 


Retronauta.pl > Railplane - skrzyżowanie pociągu i samolotu (1930)

2015-02-07 Railplane - skrzyżowanie pociągu i samolotu (1930)

Napędzany śmigłami futurystyczny pociąg Railplane miał transportować pasażerów z prędkością niemal 200 km/h. Przed 2 wojną światową.


Railplane

Szkocki inżynier i wynalazca George Bennie plany budowy Railplane po raz pierwszy zaprezentował w 1921 roku. Pociąg Railplane to lekka konstrukcja w kształcie opływowego cygara poruszająca się między dwoma szynami - górną i dolną. Poruszanie się umożliwiały śmigła lotnicze napędzane silnikiem spalinowym lub elektrycznym. Pociąg rozwijać miał 120 mili na godzinę, czyli około 192 km/h. Jednakże tego się nie dowiemy bowiem konstruktora stać było tylko na krótki ćwierćmilowy testowy odcinek. Zbyt krótki sprawdzenia tego.


Brytyjska kronika filmowa prezentująca Railplane

Tor został otwarty w 1930 roku w Milngavie koło Glasgow (Szkocja). Pasażerowie mieli dostęp do pociągu przez umieszczoną wysoko platformę-dworzec.


Kronika filmowa prezentująca budowę pociągu Railplane i toru testowego

Odcinek testowy z pociągiem stał się celem wycieczek inżynierów i ciekawskich z całego świata. Prasa obszernie rozpisywała się o projekcie.


Poster reklamowy systemu Railplane

Bennie wierzył, że proponowany przez niego system jest tańszy od budowy tradycyjnych linii kolejowych. System nie wymagał bowiem budowy mostów, wiaduktów, nasypów, przekopów i tuneli. Umożliwić miał rozdzielenie szybszego ruchu pasażerskiego i wolniejszego towarowego. Słabość systemu stanowiłby skrzyżowania linii.

Jako możliwe trasy dla niezwykłego pociągu proponowano m.in. odcinek Edyburg - Glasgow, Londyn - Essex, a nawet część systemu kolejowo - wodnosamolotowego między Anglią i Francją.

Projektantowi nie udało mi się nigdy uzyskać finansowego wsparcia dla swojego projektu. Nie znalazł inwestora mimo zainwestowania w prototyp ogromnych ilości własnych pieniędzy, przez co zresztą zbankrutował w 1937 roku.

Odcinek testowy został zezłomowany w 1941 roku w ramach pozyskiwania metali na brytyjski wysiłek wojenny. Rdzewiejący pociąg testowy spotkało to samo - został zezłomowany w 1956 roku. Sam Bennie zmarł w biedzie w 1954 roku, w wieku 65 lat.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: