Retronauta.pl |
||
Nowości Retronauta |
Retronauta.pl > Ponad 200 km/h w samochodzie parowym (1906) 2015-03-18 Ponad 200 km/h w samochodzie parowym (1906)Stanley Rocket Steamer, pierwszy samochód, który przekroczył 200 km/h był napędzany... parą.
Rekordowa prędkość 205,5 km/h została osiągnięta 26 stycznia 1906 roku w mieście Ormond Beach, na Florydzie (USA). Było to miejsce w którym regularnie podejmowano próby bicia rekordów (nazwano je nawet miejscem narodzin prędkości - ang. Birthplace of Speed) przed przeniesieniem się załóg do sąsiedniego Daytona Beach. Samochód Stanley Rocket Steamer został zbudowany przez bliźniaków Francisa i Freelana Stanley'ów, którzy zafascynowani autami parowymi sprzedali swój biznes płyt fotograficznych do firmy Eastman Kodak i zajęli się ich produkcją. Pomalowany na czerwono przypominał "kanu na kołach". W 1907 Fred Marriott chciał poprawić swój rekord. Jednakże próba zakończyła się wypadkiem z której kierowca wyszedł z ciężkimi obrażeniami.
Dane techniczne Stanley Rocket Steamer:
Na początku motoryzacji samochody parowe konkurowały z autami elektrycznymi i spalinowymi. Pierwszym samochodem na świecie, który pokonał barierę 100 km/h był francuski samochód elektryczny La Jamais Contente (1899). Samochody parowe miały zalety - można było je napędzać spalając wszystko co się paliło (np. drzewo węgiel, benzynę, gaz, tran wielorybi, ropę naftową). Ich silniki także nie były skomplikowane - często miały mniej niż 25 ruchomych części. W 1900 roku połowa z około 2 tys. samochodów w USA była napędzana parą. Na początku XX wieku było aż 100 firm budujących samochody parowe.
Rekord z 1906 roku nie został pobity przez inny samochód (z dowolnym napędem) do 1910 roku. W kategorii napędu parowego pobito go dopiero ponad wiek później - w 2009 roku. Wówczas to grupa brytyjskich inżynierów z Hampshire w samochodzie parowym o nazwie Inspiration po 10 latach pracy osiągnęła rekord 225 km/h. Kierowca Charles Burnett III podczas pierwszego pomiarowego przejazdu osiągnął prędkość 219 km/h, podczas drugiego zaś 243 km/h. Silnik samochodu Inspiration spalał paliwo by ogrzać wodę w 12 kotłach, co powodowało podgrzanie pary do temperatury 400°C. Para ta napędzała dwustopniową turbinę do prędkości 13 tys. obrotów na minutę, co było przekazywane na koła. Konstrukcja auta została wykonana z włókna węglowego i aluminium położonego na stalowej ramie.
Na koniec jeszcze jedna ciekawostka. Słowo szofer pochodzi z francuskiego chauffeur, czyli palacz. Kierowcy aut parowych z lekkimi, wysokociśnieniowymi kotłami musieli być nie tylko bowiem kierowcami, ale także umiejętnymi palaczami, by zapobiec eksplozji. WsparcieWesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.
| |
|