Nowości    
 


Retronauta.pl > Polskie pociągi pancerne w Wielkiej Brytanii (1940-1943)

2015-05-06 Polskie pociągi pancerne w Wielkiej Brytanii (1940-1943)

Wielka Brytania w przypadku inwazji powietrznej lub morskiej wyspy przez III Rzeszę miała by broniona przez polskie pociągi pancerne.


Ćwiczenia

17 września 1940, czyli w czasie trwania lotniczej Bitwy o Anglię, generał Władysław Sikorski wydał rozkaz stworzenia w Wielkiej Brytanii 12 załóg pociągów pancernych. Formowanie pociągów miało zapobiec narastającej frustracji wśród żołnierzy polskich spowodowanej niemożnością walki z Niemcami. Zaciąg do pociągów pancernych był ochotniczy. Wagony zbudowane zostały przez firmy w Derby i Londynie. Lokomotywy pochodziły od brytyjskich prywatnych przewoźników.

Polskie patrole odbywały się na wybrzeżu Wielkiej Brytanii. Pociągi jeździły głównie w nocy i nad ranem. Walczyć miały z Niemcami w razie desantu powietrznego lub morskiego.


Na pociąg pancerny składała się:

  • 1 lokomotywa,
  • 2 wagony bojowe przebudowane z wagonów do przewozu węgla uzbrojone w:
    • 1 stanowisko działa kalibru 57 milimetrów
    • stanowiska strzeleckie dla 2 (potem 3) karabinów maszynowych Bren
  • 2 lory (jedna amunicyjna, druga do przewożenia szyn, podkładów i narzędzi).

Opancerzenie wagonów bojowych zostało wykonane z betonu o grubości około 10 cm, który wlano pomiędzy płyty stalowe o grubości 3 mm.

Do komunikacji pociągi zostały wyposażone także w radiostacje i aparaty telefoniczne.

Sformowano 4 polskie dywizjony, każdy zaopatrzony po 3 pociągi. Stacjonowały one w Perth, York, Devon i Essex.


Polski pociąg pancerny w Wielkiej Brytanii w 1941 roku

Z czasem i formowaniem się polskich wojsk pancernych (od 1942 roku I Dywizja Pancerna) w UK pociągi obsadzano Brytyjczykami. Z czasem z nich zrezygnowano.

Na koniec warto przypomnieć, że w okresie II RP Polska wykorzystywała pociągi pancerne. Brały one udział w m.in. w kampanii wrześniowej w 1939 roku.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: