Retronauta.pl |
||
Nowości Współpraca |
Retronauta.pl > Polskie pociągi pancerne w Wielkiej Brytanii (1940-1943) 2015-05-06 Polskie pociągi pancerne w Wielkiej Brytanii (1940-1943)Wielka Brytania w przypadku inwazji powietrznej lub morskiej wyspy przez III Rzeszę miała by broniona przez polskie pociągi pancerne.
17 września 1940, czyli w czasie trwania lotniczej Bitwy o Anglię, generał Władysław Sikorski wydał rozkaz stworzenia w Wielkiej Brytanii 12 załóg pociągów pancernych. Formowanie pociągów miało zapobiec narastającej frustracji wśród żołnierzy polskich spowodowanej niemożnością walki z Niemcami. Zaciąg do pociągów pancernych był ochotniczy. Wagony zbudowane zostały przez firmy w Derby i Londynie. Lokomotywy pochodziły od brytyjskich prywatnych przewoźników. Polskie patrole odbywały się na wybrzeżu Wielkiej Brytanii. Pociągi jeździły głównie w nocy i nad ranem. Walczyć miały z Niemcami w razie desantu powietrznego lub morskiego.
Na pociąg pancerny składała się:
Opancerzenie wagonów bojowych zostało wykonane z betonu o grubości około 10 cm, który wlano pomiędzy płyty stalowe o grubości 3 mm. Do komunikacji pociągi zostały wyposażone także w radiostacje i aparaty telefoniczne. Sformowano 4 polskie dywizjony, każdy zaopatrzony po 3 pociągi. Stacjonowały one w Perth, York, Devon i Essex.
Z czasem i formowaniem się polskich wojsk pancernych (od 1942 roku I Dywizja Pancerna) w UK pociągi obsadzano Brytyjczykami. Z czasem z nich zrezygnowano. Na koniec warto przypomnieć, że w okresie II RP Polska wykorzystywała pociągi pancerne. Brały one udział w m.in. w kampanii wrześniowej w 1939 roku. WsparcieWesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.
| |
|