Nowości  Współpraca    
 


Retronauta.pl > Podwodny elektryczny kajak (II wś)

2016-10-23 Podwodny elektryczny kajak (II wś)

Cichy napędzany prądem podwodny kajak do ataków na okręty w portach stanowił tajną broń w arsenale aliantów podczas II wś.


Przekrój przez kajak (grafika: Popular Science, marzec 1947)

Niezwykły kajak oznaczony jako Motorized Submersible Canoe (MSC) zbudowany został w czasie II wojny światowej przez brytyjską sekcję operacji specjalnych (British Special Operations Executive, SOE) jako pojazd do tajnych misji rozpoznawczych i do ataków na statki wroga.


Kajak mógł się zanurzać do 15 metrów

Kajak zaprojektował major Hugh Alleyne Reeves. Jego nieformalna nazwa Śpiąca Królewna (ang. Sleeping Beauty) pochodziła od tego, że przechodzący oficer przyłapał raz konstruktora śpiącego w kajaku.

Kajak zanurzał się dzięki napełnieniu przednich i centralnych zbiorników balastowych. Wynurzał się zaś poprzez wypchnięcie wody ze zbiorników za pomocą sprężonego powietrza. Zbiorniki powietrza pod wysokim ciśnieniem pozwalały na 4 wyjścia na powierzchinię z głębokości 12 metrów lub 20 wyjść na powierzchię z głębości 4,5 metra.

Dane techniczne:

  • materiał: stal
  • długość: 3,85 m
  • wysokość: 0,78 m
  • waga: 279 kg z całym wyposażeniem, butlami tlenowymi, aparatem tlenowym i ładunkie, ale bez nurka
  • prędkość maksymalna: 8,1 km/h
  • napęd: silnik elektryczny 5 KM napędzany z 4 akumulatorów ołowianych 6V o pojemności 89 Ah
  • zasięg: do 74 km
  • maksymalna prędkość zanurzenia: 15 m

Nurek sterował kajakiem przez joystick podłączony do steru kierunku i głębości. Do nawigacji miał kompas, zegar i głębokościomierz (do 15 m). Pod wodą nurek oddychał korzystając z aparatu tlenowego. Zapas tlenu wystarczał na 2 godziny pobytu w pełnym zanurzeniu.

Oprócz silnika elektrycznego kajak mógł się poruszać także dzięki wiosłowaniu lub za pomocą wciąganego na składany maszt małego żagla.

Link do filmu instruktażowego:

Kajaki te użyte zostały do Operacji Rimau - rajdu komandosów na japońską żeglugę w porcie w Singapurze we wrześniu 1944 roku. Niestety akcja ta została wykryta - kajaki zatem nie zostały użyte w boju.

W lecie 1944 roku kajak nr 72 został dostarczony do US Office of Strategic Services (OSS), poprzednika dziesiejeszej CIA i stał się wczesnym prototypem używanego do dziś pojazdu podwodnego Swimmer Delivery Vehicle. Używany był do symulacji ataków, poprawienia technik obrony portów i rozwoju podwodnego sprzętu komunikacyjnego.

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: