Nowości    
 


Retronauta.pl > Pionierski szybowiec Otto Lilienthala (1893)

2016-05-28 Pionierski szybowiec Otto Lilienthala (1893)

W 125 rocznicę pierwszych w historii udanych lotów badany jest szybowiec Otto Lilienthala w tunelu aerodynamicznym niemieckiej agencji kosmicznej.


Fotografia będąca ikoną lotnictwa przedstawiająca Otto Lilienthala podczas lotu

Replika szybowca "Normalsegelapparat" została zbudowana wg. oryginalnych planów w historycznym warsztacie pioniera w Anklam, kilkadziesiąt kilometrów od Szczecina.


Napinanie poszycia na replice szybowca Lilienthala (grafika: DLR (CC))

Normalsegelapparat to pierwszy na świecie seryjnie budowany statek powietrzny. Wiadomo, że sprzedano przynajmniej 9 sztuk szybowca. Oferowany był za 500 marek.

Dane techniczne:

  • masa: 20 kg
  • długość lotu: max. 250 m
  • rozpiętość: 6,7 m
  • sterowanie: przez zmianę położenia ciała


Budowniczy repliki Ingolf Legat w Muzeum Lilienthala w Anklam (grafika: Otto-Lilienthal-Museum/Wittig (C))

Kluczem do sukcesu Otto Lilienthala było oparcie się nie tylko na obserwacji lotu ptaków, ale również na systematycznych badaniach aerodynamicznych, które podjął w 1866 roku ze swoim bratem Gustawem. Pozwoliło mu to wykonywać jako pierwszemu na świecie regularne, udane i kontrolowane loty aparatem ciężym od powietrza. W 1889 roku opublikował swoje odkrycia w książce "Lot ptaka jako podstawa sztuki latania", która uzyskała duże uznanie za granicą wśród innych pionierów lotnictwa.


Rysunki Lilienthala z jego książki "Lot ptaka jako podstawa sztuki latania"

Replika szybowca trafiła do tunelu aerodynamicznego niemieckiej agencji kosmicznej i aeronautycznej DLR. Badania mają wykazać, czy Lilienthal zbudował aparat latający, który jest stabilny we wszystkich trzech osiach. Badany jest także profil skrzydła. Jest to o tyle ważne, że to właśnie w tej konstrukcji zginął Lilienthal w 1896 roku. Podczas feralnego lotu szybowiec przeciągnął i pilot nie był w stanie odzyskać na nim kontroli. Spadając z wysokości 15 m Lilienthal złamał kręgosłup i umarł następnego dnia. Zginął mimo odbycia wcześniej na tej konstrukcji dzisiątek udanych lotów.


Szybowiec Lilienthala po raz pierwszy w kanale aerodynamicznym (grafika: DLR (CC))

Dokonania Lilienthal były zachętą dla braci Orville i Wilbur Wright do własnych prac, które doprowadziły do pierwszego napędzanego lotu w 1903 roku - zatem powstania samolotu.

"Otto Lilienthal przyniósł ze sobą nową erę. Latanie jest dziś oczywistością." - powiedziała Brigitte Zypries z rządu niemieckiego odpowiedzialna za koordynację w sferze aeronautyki i astronautyki.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: