Nowości  Współpraca    
 


Retronauta.pl > Pierwszy wodolot świata (1906)

2018-03-31 Pierwszy wodolot świata (1906)

Ten niezwykły pojazd napędzany przez lotnicze śmigła to pierwszy na świecie wodolot.


Pierwszy wodolot świata

Enrico Forlanini (1848-1930) prace nad wodolotami rozpoczął w 1898 roku. Wodoloty to jednostki pływające mające zainstalowane pod kadłubem płaty nośne (działające podobnie jak skrzydło samolotu), które powodują wynurzanie się kadłuba z wody wraz ze wzrostem prędkości jednostki.


Wodolot podczas testowego lotu

Forlanini zaczął od modeli. Potem była mała testowa łódka bez napędu, holowana za motorówką. W 1906 roku ukończył on pierwszy wodolot z napędem, już w dużej skali. Srebrny, z kadłubem w kształcie cygara i ważący 1,6 tony. Niecodzienny pojazd napędzany był przez 2 śmigła przeciwbieżne napędzane przez silnik o mocy 60 KM (45 kW).

Podczas testów na jeziorze Maggiore wodolot osiągnął prędkość maksymalną 68 km/h. Było to ogromny postęp, bowiem ówczesne okręty i łodzie osiągały prędkość maksymalną 40-50 km/h.


Enrico Forlanini - konstruktor pierwszego wodolotu

Wodolot wykorzystywał drabinkowy systemu płatów nośnych - jeden płat nośny umieszczony był nad kolejnym. W miarę wzrostu prędkości drabinka taka wynurzała kadłub pojazdu z wody.

To, że konstruktor zdecydował się na napęd śmigłowy pojazdu wynikało z tego, że Forlanini był także pionierem lotniczym - znany jest z prac na śmigłowcami, samolotami i sterowcami. Wyobrażał sobie, że hydroplany pewnego dnia korzystać będą z drabinkowego systemu płatów nośnych, aby wyłonić się z wody i wznieść się w powietrze.


Schemat pojazdu - dobrze widoczny drabinkowy systemu płatów nośnych

Forlanini wiedział wystarczająco dużo o aerodynamice, aby dojść do wniosku, że im wyższa prędkość, tym wyższa będzie siła nośna. Zatem im szybciej łódź płynęła, tym mniejsze skrzydła musiały być, co również zmniejszało opór.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: