Nowości    
 


Retronauta.pl > Pierwsza elektryczna linia tramwajowa świata (1881)

2016-09-17 Pierwsza elektryczna linia tramwajowa świata (1881)

Pierwsza linia tramwajowa na świecie napędzana prądem elektrycznym, a nie końmi, powstała w Berlinie.


Pierwszy elektryczny tramwaj świata

Otwartą ją 16 maja 1881 roku. Linię poprowadzono z dworca kolejowego Groß-Lichterfelde (dziś Lichterfelde-Ost) do szkoły wojskowej w Lichterfelde. Za jej powstaniem stała firma Siemens & Halske. Dziś to po prostu znany Siemens.


Trasa pierwszego tramwaju

Firma przebudowała 3 wagoniki tramwaju konnego. Wagoniki posiadały 5 m długości, 2 m szerokości i ważył 4,8 tony. Zabierały 26 osób. Było 12 miejsc siedzących.

Tramwaje były napędzane prądem stałym, który był dostarczany poprzez szyny. Zdecydowano się na rozstaw torów 1 m.

Prąd o napięciu 180 voltów był odbierany przez koła wagonika. Napędzany nim silnik elektryczny miał moc 5,5 KM. Znajdował się na środku pojazdu. Pasażerowie podróżowali ze średnią prędkością 15 km/h. Maksymalna prędkość wynosiła 40 km/h.

Wraz z dniem uruchomienia obowiązywał rozkład jazdy zawierający 12 codziennych przejazdów w każdą stronę.


Rozkład jazdy

Podczas pierwszych 3 miesięcy swojego funkcjonowania tramwaj przetransportował 12 tys. pasażerów.


Dziś o pierwszym elektrycznym tramwaju przypomina niepozorna pamiątkowa tabliczka z rozkładem jazdy na dworcu Lichterfelde-Ost (grafika: bukk, Wikipedia (CC))

Tramwaj funkcjonował bez większych zakłoceń. Co ciekawe najwięcej problemu w funkcjonowani linii sprawiały... konie. Oczywiście nie konie do ciągnięcia wagoników - tych już nie było do napędu. Chodziło o konie przejeźdzające przez torowisko na skrzyżowaniach. Podbite żelaznymi podkowami dotykały one czasem niefortunnie jednocześnie obu szyn, tak że dochodziło do spięcia. Niosło to ze sobą ciężkie opażenia, a nawet śmierć.

Werner von Siemens rozwiązał problem w ten sposób, że krótkie odcinki szyn na skrzyżowaniach były izolowane. Wagonik pokonywał je rozpędem.

Jednakże rozwiązanie to nie satysfacjonowało Siemensa. W 1890 roku przy przedłużeniu linii do dworca Lichterfelde-West zdecydowano się już na nowym odcinku na zasilanie dostarczane przez zawieszony wysoko nad torowiskiem przewód elektryczny. Takie rozwiązanie zasilania tramwajów używamy do dziś.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: