Nowości  Współpraca    
 


Retronauta.pl > Pierwsza elektryczna linia tramwajowa świata (1881)

2016-09-17 Pierwsza elektryczna linia tramwajowa świata (1881)

Pierwsza linia tramwajowa na świecie napędzana prądem elektrycznym, a nie końmi, powstała w Berlinie.


Pierwszy elektryczny tramwaj świata

Otwartą ją 16 maja 1881 roku. Linię poprowadzono z dworca kolejowego Groß-Lichterfelde (dziś Lichterfelde-Ost) do szkoły wojskowej w Lichterfelde. Za jej powstaniem stała firma Siemens & Halske. Dziś to po prostu znany Siemens.


Trasa pierwszego tramwaju

Firma przebudowała 3 wagoniki tramwaju konnego. Wagoniki posiadały 5 m długości, 2 m szerokości i ważył 4,8 tony. Zabierały 26 osób. Było 12 miejsc siedzących.

Tramwaje były napędzane prądem stałym, który był dostarczany poprzez szyny. Zdecydowano się na rozstaw torów 1 m.

Prąd o napięciu 180 voltów był odbierany przez koła wagonika. Napędzany nim silnik elektryczny miał moc 5,5 KM. Znajdował się na środku pojazdu. Pasażerowie podróżowali ze średnią prędkością 15 km/h. Maksymalna prędkość wynosiła 40 km/h.

Wraz z dniem uruchomienia obowiązywał rozkład jazdy zawierający 12 codziennych przejazdów w każdą stronę.


Rozkład jazdy

Podczas pierwszych 3 miesięcy swojego funkcjonowania tramwaj przetransportował 12 tys. pasażerów.


Dziś o pierwszym elektrycznym tramwaju przypomina niepozorna pamiątkowa tabliczka z rozkładem jazdy na dworcu Lichterfelde-Ost (grafika: bukk, Wikipedia (CC))

Tramwaj funkcjonował bez większych zakłoceń. Co ciekawe najwięcej problemu w funkcjonowani linii sprawiały... konie. Oczywiście nie konie do ciągnięcia wagoników - tych już nie było do napędu. Chodziło o konie przejeźdzające przez torowisko na skrzyżowaniach. Podbite żelaznymi podkowami dotykały one czasem niefortunnie jednocześnie obu szyn, tak że dochodziło do spięcia. Niosło to ze sobą ciężkie opażenia, a nawet śmierć.

Werner von Siemens rozwiązał problem w ten sposób, że krótkie odcinki szyn na skrzyżowaniach były izolowane. Wagonik pokonywał je rozpędem.

Jednakże rozwiązanie to nie satysfacjonowało Siemensa. W 1890 roku przy przedłużeniu linii do dworca Lichterfelde-West zdecydowano się już na nowym odcinku na zasilanie dostarczane przez zawieszony wysoko nad torowiskiem przewód elektryczny. Takie rozwiązanie zasilania tramwajów używamy do dziś.

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: