Nowości  Współpraca    
 


Retronauta.pl > Największe bomby lotnicze (II wś)

2017-04-01 Największe bomby lotnicze (II wś)

Niszczyły niezniszczalne wydawałby się obiekty - największe konwencjonalne bomby lotnicze 2 wojny światowej.

Ich celem były ogromne obiekty jak bunkry dla okrętów podwodnych i tajnych broni Hitlera (V1, V2 i V3), pancerniki, wiadukty, tunele, kanały, które były odporne wobec konwencjonalnych mniejszych bomb.


Oficer RAF-u ogląda otwór wybity przez 10 tonową bombę Grand Slam w 4,5 metrowej grubości dachu bunkra dla niemieckich okrętów podwodnych (grafika: Imperial War Museums (CC))

Brytyjskie bomby lotnicze Tallboy i Grand Slam


Brytyjskie bomby lotnicze (grafika: RAF (CC))

Największymi bombami lotniczymi II wojny światowej były ważące 5,5 tony Tallboy i oraz 10 ton Grand Slam (dla porównania największa niemiecka bomba SC 2500 "Max" ważyła 2,5 tony). Obie bomby opracował brytyjski inżynier Barnes Wallis (1887-1979), znany bardziej jako konstruktor bomb skaczących po wodzie do niszczenia tam. Wpadł on także na pomysł, aby bomby po zrzucie z dużej wysokości zagłębiały się w ziemię lub beton i dopiero potem ekspolodowały wywołując efekt podobny do trzęsienia ziemi.
To te wstrząsy miały prowadzić do zawalenia się i zniszczenia dużych konstrukcji. Wierzchołek bomby był szczególnie mocny, tak by miał dużą zdolność penetracji podłoża (grubość ściany nosa bomby Grand Slam wynosiła aż 19,7 cm). Nieobecność fali uderzeniowej i ognia miały ograniczać straty ludności cywilnej.
Dach bunkra Valentin dla okrętów podwodnych w Bremen przebity przez bombę Grand Slam

Rozmiary i masa bomb były tak duże, że mógł ją przenosić tylko jeden ciężki brytyjski bombowiec Avro Lancaster. Tylko on dysponował on odpowiednio dużą komorą bombową.


Avro Lancaster zrzucający 10 tonową bombę Grand Slam (grafika: Imperial War Museums (CC))

Głowica bomby 5,5 tonowej bomby Tallboy (pol. wysoki chłopak) i 10 tonowej Grand Slam (pol. wielkie uderzenie) wypełniona była materiałem wybuchowym Torpex (torpedo explosive) używanym w torpedach. Jest to jeden z najpotężniejszych materiałów wybuchowych, o 50% mocniejszy niż TNT.


Zniszczenie wiaduktu kolejowego w Bielefeld bombami Grand Slam

Po uwolnieniu bomby osiągały prędkość bliską dźwięku 1 150 km/h (320 m/s) i wbijały się w ziemię nawet na głębość 30 metrów.


Atak bombami Tallboy na niemiecki pancernik Tirpitz

Jako, że bomby Tallboy i Grand Slam były drogie w produkcji w razie niemożności zrzucenia bomb załogi bombowców miały z nimi wrócić na lotnisko. Było to odstępstwo od zasady bezpieczeństwa - mniejsze bomby w takich przypadkach zrzucano do wody lub na inne cele (np. Wał Atlantycki). Materiał wybuchowy głowic był płynny i po wlaniu na gorąco do bomby podtrzebował nawet miesiąca czasu do stężenia. To ograniczało także produkcję tych bomb.

1944-06-08 Pierwsze bojowe zastosowanie bomb Tallboy. Atak na tunel kolejowy Saumur we Francji. 25 samolotów zrzuciło 19 bomb Tallboy i 6 bomb konwencjonalnych. Jedna z bomb Tallboys przebiła się przez wzgórze i ekspolodowała 20 metrów poniżej w tunelu, w wyniku czego tunel się zawalił. Nie utracono żadnego samolotu.
1944-06-14 22 bombowce Lancaster RAF-u zbombardowały bombami Tallboy bunkier dla okrętów podwodnych w Le Havre we Francji. Uzyskano wiele trafień, jedna z bomb przebiła się przez strop.
1944-06-19 Atak na La Coupole, budowany w Wizernes we Francji bunkier dla rakiet V2 mających atakować Anglię. Mimo uzyskania trafień nie udało się przebić ogromnej betonowej kopuły bunkra.
1944-06-25 Atak bombami Tallboy na tunel kolejowy koło Rilly-la-Montagne we Francji, gdzie składowane były pociski latające V1. Po uderzeniach rakiet Tallboy oba oba wjazdy zostały zasypane.
1944-07-06 Atak bmbami Tallboy na bunkier działa V3 koło Mimoyecques we Francji nad Kanałem La Manche. Uzyskano 3 trafienia. Jedna z bomb wpadała do szybu, w których Niemcy, wiedząc o nalocie, zgromadzili 800 przymusowych pracowników. Według źródeł nikt nie przeżył. W wyniku bombardowań nie udało się ukończyć obiektu.
1944-07-06 Nieudany atak bombami Tallboy na kanał Dortmund-Ems.
1944-11-12 Atak bombami Tallboy na niemiecki pancernik Tirpitz znajdujący się w norweskim fiordzie koło Tromso w Norwegii. Co najmniej dwie bomby trafiły pancernik powodując potężną eksplozję wewnątrz okrętu, który przewrócił się i spoczął na dnie do góry dnem. Około tysiąca ludzi z 1900-osobowej załogi pancernika zginęło lub zostało rannych.
1945-03-14 Pierwsze zoastosowanie bomb Grand Slam. Atak na wiadukt kolejowy w Bielefeld (Niemcy). Poprzez wywołane wstrząsy zawaliły się 2 murowane przęsła. Zginęło 50 osób.
1945-03-19 Udany atak bombami Grand Slam i Tallboy na wiadukt w Arnsberg po wielu poprzednich nieudanych próbach mniejszymi bombami.
1945-03-27 18 bombowców RAF-u uzbrojonych w 13 bomb Grand Slam, 4 bomby Tallboy i 12 bomb 454 kg zbombardowało bunkier Valentin dla okrętów podwodnych w Bremen (Niemcy). Był to największy w Niemczech oraz drugi co do wielkości wybudowany bunkier przez Niemców. Dwie bomby Grand Slam przebiły się przez 4,5 metrowy dach i wbiły w grunt na głębokość 2 metrów. Zaopatrzone w zapalniki ze zwłoką eksplodowały do kilku godzinach. Powstały kratery o wielkości 7 m.
1945-04-09 40 bombowców RAF-u uzbrojonych w bomby Grand Slam i Tallboy zbombardowało bunkier Fink II dla okrętów podwodnych w Bremen (Niemcy). 6 bomb wybiło dziury w dachu o grubości 3 metrów. Jako, że bunkier był używany jako schron przeciwlotniczy podczas ataku znajdowało się w nim około 3 tys. osób, z których zginęło 58 osób, ponad 120 zostało zaś lekko i ciężko rannych. Stracono 5 samolotów. Zniszczono okręty podwodne U 677 i U 982.
1945-04-16 Atak bombami Tallboy na ciężki krążownik Lützow w kanałe w pobliżu Świnoujścia. Bliska ekspolozja bomby Tallboy spowodowało 20 m rysę na kadłubie okrętu. Okręt zatonął na płytkiej wodzie.
1945-04-19 Atak bombami Tallboy na baterię artyleryjską na niemieckiej wyspie Helgoland na Morzu Północnym. Uzyskano trafienia. Brak strat własnych w samolotach.
1945-04-25 Atak na herbaciarnię Berchtesgaden na szczycie góry Kehlstein w bawarskich Alpach, która była prezentem urodzinowym NSDAP na 50. urodziny Adolfa Hitlera. Niestety żadna z bomb Tallboy nie trafiła.


Krater wybity w skale fjordu przez bombę Tallboy podczas ataku na pancernik Tirpitz

Amerykańskie bomby lotnicze Cloudmaker

Następczynią brytyjskich bomb Tallboy i Grand Slam była amerykańska bomba Cloudmaker o masie 20 ton. Opracowano ją w 1944 roku. Wykonywano testy zrzutu z samolotów Convair B-36 Peacemaker, jednak do produkcji nigdy nie doszło.


Cloudmaker (grafika: Mark Pellegrini, Wikipedia (CC))

Dane techniczne - porównanie

Nazwa Tallboy Grand Slam Cloudmaker
Kraj UK UK USA
Długość 6,35 m 7,74 m 5 m
Średnica 0,95 m 1,17 m 1,37 m
Waga 5 443 kg 10 160 kg 20 000 kg
Głowica 2 358 kg 4 144 kg
Zrzuty bojowe 854 41 0

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: