Nowości    
 


Retronauta.pl > M-Bahn - magnetyczna kolejka miejska w Berlinie (1984-1991)

2016-10-30 M-Bahn - magnetyczna kolejka miejska w Berlinie (1984-1991)

Przez kilka lat w Berlinie istniała kolejka miejska M-Bahn wożąca pasażerów na poduszce magnetycznej. W dodatku bez maszynisty.


Kolejka M-Bahn poruszała się bez styku pojazdu z torem, dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu (grafika: Bassaar, Wikipedia (CC))

W 1983 wówczas niemieckie ministerstwo rozwoju wydało pozwolenie na budowę linii magnetycznej kolejki M-Bahn (skrót od niem. Magnetbahn). 50 mln marek niemieckich na inwestycję podchodziło od rządu RFN i Berlina Zachodniego (wówczas Niemcy były jeszcze podzielone na Zachodnie i Wschodnie). Prace prowadziła spółka Magnetbahn GmbH.


Trasa kolejki magnetycznej M-Bahn w Berlinie (grafika: Wikipedia (CC))

Budowa trasy rozpoczęła się w 1983 roku. Trasa miała 1,6 km długości i 3 przystanki.


Przejazd kolejką

Pierwszy próbny przejazd, jeszcze bez pasażerów, odbył się już w 28 czerwca 1984. Regularny ruch jednak został opóźniony przez podpalenie dworca Gleisdreieck w 1987 roku oraz zniszczenie 2 wagoników podczas testów prędkości na przystanku końcowym Kemperplatz w 1988 roku.


Otwarcie kolejki

Regularny ruch rozpoczął się w końcu 28 sierpnia 1989 roku. Przejazd był bezpłatny. Latem 1991 dobyło się ostateczne udostępnienie kolejki M-Bahn do użytkowania przez państwowy nadzór techniczny. Tym samym zakończony został okres próbny i rozpoczął się regularny ruch w ramach systemu komunikacji miejskiej Berlina (przejazd za bilet).

W sumie powstało 8 składów. Kolejka M-Bahn przewiozła w sumie 3 mln pasażerów. Była to pierwsza kolej megnetyczna używana komercyjnie w transporcie miejskim (przed nią była tylko kolejka magnetyczna Birmingham Maglev łącząca Birmingham i podmiejskie lotnisko).

Dane techniczne składu M80 kolejki magnetycznej:

  • masa: 10 ton
  • pasażerów: 80
  • prędkość: do 80 km/h w Berlinie

Sukces M-Bahn nie uratował jednakże tej unikalnej kolejki. Jej los przypięczętowało o dziwo Zjednoczenie Niemiec. 31 lipca 1991 ruch został wstrzymany, aby umożliwić odbudowę przerwanego podziałem Berlina i Murem Berlińskim odcinka trasy U2, jednej z głównych szynowych linii komunikacji w Berlinie.

Demontaż trasy magnetycznej trwał kilka miesięcy. Po połączeniu U2 między Berlinem Zachodnim i Wschodnim odbudowana trasa M-Bahn miała iść dalej na południe w kierunku lotniska Schönefeld (SXF). Niestety zrezygnowano z tego. Zezłomowano rozebrane wczesniej odcinki trasy.


Skład M-Bahn w muzeum (grafika: FloSch, Wikipedia (CC))

Jeden skład kolejki trafił do muzeum. Obecnie można go zobaczyć w muzeum kolejnictwa i techniki Eisenbahn & Technik Museum Rügen nad Bałtykiem.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: