Nowości    
 


Retronauta.pl > Johns Multiplane - siedmiopłatowy samolot (1919)

2016-01-09 Johns Multiplane - siedmiopłatowy samolot (1919)

Im więcej, tym lepiej lub Szczęśliwa Siódemka - chyba taką zasadą kierował Herbert Johns, który zaprojektował i zbudował aeroplan o... siedmiu płatach nośnych.

Przesuwając się od przodu aeroplan Johns'a jest wpierw dwupłatowcem, potem trzypłatowcem by po chwili znów być dwupłatowcem...

Konstruktor widać wiązał z taką konfiguracją duże nadzieje, bowiem swoją firmę nazwał American Multiplane Company i postarał się wcześniej o patent na taką liczbę i rozkład skrzydeł (US 1 365 995).

Samolot był napędzany przez 3 silniki Liberty L-12 o łącznej mocy 1 200 KM. Jeden z nich zamontowany był na przedzie kadłuba, dwa zaś w konfiguracji pchającej na skrzydłach.

Niestety zasada "im więcej, tym lepiej" w tym przypadku nie zadziałała. Aeroplan niemal nie latał - wznosił się w powietrze wykonując podskoki.

Siły działające na zestaw aż 6 lotek były tak duże, że z trudem dało się go pilotować.

Dane techniczne:

  • załoga: 3
  • długość: 17 m
  • rozpiętość: 32,4
  • napęd: 3 silniki tłokowe Liberty L-12 chłodzone wodą o mocy 400 KM (300 kW) każdy

Siedmiopłatowiec nie był szczęśliwy. Wkrótce po nieudanych próbach został zezłomowany.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: