Retronauta.pl |
||
Nowości Retronauta |
Retronauta.pl > Hyperloop wiktoriańskich czasów (1863-1874) 2016-09-19 Hyperloop wiktoriańskich czasów (1863-1874)150 lat temu pod centrum Londynu i potem Nowego Jorku podziemną rurą pędziły kapsuły z pasażerami poruszane sprężonym powietrzem.Brzmi znajomo? Także w rurze poruszac się mają kapsuły Hyperloop, na które trwa obecnie "hype" w mediach.
Idea poruszania obiektami w rurze nie jest nowa. Już w starożytności zauważono, że w rurze poruszać się mogą obiekty pchane ciśnieniem powietrza. W 1812 roku George Medhurst zaproponował to jako rozwiązanie do transportu ludzi. Koncepcję dalej rozwijali m.in. Vallance, Henry Pinkus, bracia Samuda. Teoretycznie jak i praktycznie w małej skali (jako popychacz kolejowego wagonika i poczta pneumatyczna). London Pneumatic Despatch RailwayW 1859 roku dwóch brytyjskich dżentelmenów Thomas Rammell i Josiah Clark zaproponowało dla centrum Londynu podziemną sieć rur do transportu paczek i przesyłek (poczty). Kapsuła miała się poruszać cała w rurze. Było to wówczas centrum globalnego Imperium Brytyjskiego, w którym zbiegały się przesyłki z całego świata. Kapsuły łączyć miały oddalone od siebie dworce i sortownie pocztowe, tak aby poczty nie trzeba było transportować konno - już wtedy w Londynie były odczuwalne korki. Dlatego założyli oni firmę, która wybudowała pierwszy odcinek systemu London Pneumatic Despatch Railway (LPDR). Zanim to się stało latem 1861 roku postawiono próbną trasę w Battersea, dziś dzielnicy Londynu. Ta testowa linia miała długość 413 metrów długości z zakrętami o promieniu do 91 m i nachyleniu od 1 do 22 stopni.
W środku rury położono tory o rozstawie 61 cm. Napęd stanowiła maszyna parowa o mocy 30 KM. To ona wytwarzała sprężone powietrze, które napędzały uszczelnione wulkanizowaną gumą kapsuły. Kapsuła ważąca około 3 ton osiągała w rurze prędkość do 60 km/h.
Crystal Palace Pneumatic RailwayW 1864 roku na wystawę w Pałacu Kryształowym w Londynie zbudowano trasę Crystal Palace Pneumatic Railway o długości 550 metrów. Podróż trwała 50 sekund. Linia operowała zaledwie kilka miesięcy.
Linia ta była sprawdzianem przed budową pneumatycznej kolei pomiędzy stacją Waterloo i Whitehall. W pojedynczej kapsule podróżować miało 25 pasażerów. Z powodu m.in. kryzysu częściowo zbudowanej linii nie dokończono. Beach Pneumatic TransitKilka lat później, bo w 1870 roku zbudowano Beach Pneumatic Transit, demonstracyjny odcinek w Nowym Jorku. 22 osób podróżowało w tunelu pod Broadway'em o średnicy 2,4 m i długości 95 m. W ciągu roku działania sprzedano 400 tys. przejażdżek.
Tunel planowano przedłużyć do 8 km do Central Parku. Po wielu przeszkodach ze strony władz, gdy w końcu udało się uzyskać pozwolenia na przedłużenie przyszedł krach giełdowy 1873 roku, który spowodował wycofanie się inwestorów. Tunel zamurowano z pojazdem w środku.
WsparcieWesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.
| |
|