Nowości    
 


Retronauta.pl > Experiment - pionierski prom napędzany śrubą i końmi

2017-08-11 Experiment - pionierski prom napędzany śrubą i końmi

Śruba okrętowa napędza dziś transport morski, stanowiący podstawę globalnej gospodarki. Co ciekawe prowadzono ją dosyć późno.

W okresie rozwoju Stanów Zjednocznych na rozległych rzekach oraz akwenach wodnych używano konne promy. Jednostki takie z końmi napędzającymi koła łopatkowe były szeroko używane w USA przez ponad pół wieku, posząwszy od około 1810 roku.


Konny prom z Ohio używany jeszcze w 1900 roku

Mimo, że już starożytni znali urządzenia na kształ śruby to śruba przez wieki nie była wykorzystywna do napędu statków. Egipcjanie używali urządzeń na kształ śrub do nawadniania pól, już na tysiąc lat przed naszą erą. Archimedes opracował do podobnego celu długie ślimaki. W 1661 roku na bazie wcześniejszych prac Toogood i Hays opracowali pierwowzór obecnej śruby okrętowej, jednakże w erze żaglowców śruba była zbędna. Dopiero era maszyn parowych i zastosowanie ich w statkach do napędu wymusił równoległy rozwój śruby okrętowej jako efektywniejszej alternatywy dla kół łopatkowych.

Nim jednak maszyny parowe zawładnęły światem ciekawscy wynalazcy eksperymentowali ze śrubami. Efekt? Statek "Experiment" z roku 1807 (1810 w zależności od źródła). W promie tym zanurzona w wodzie śruba okrętowa była napędzana przez 8 koni chodzących po bieżni.


Prom "Experiment"

Dane techniczne promu "Experiment":

  • długość: 30 m
  • szerokość: 6,1 m
  • napęd: 8 koni
  • prędkość maksymalna: 4 węzły (7,5 km/h)


Końska bieżnia napędowa

Niestety prom "Experiment" okazał się niezbyt udanym eksperymentem z biznesowego punktu widzenia. jednostka bowiem została zajęta przez szeryfa a następnie sprzedana, aby zaspokoić roszczenia kredytodawców (inwestorów).


Bilet na prom

Z technicznego punktu widzenia jednakże, jako jedna z kilku pierwszych jednostek, przyniosła zastosowanie śruby okrętowej w żegludze. Ery, która trwa do dziś dnia.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: