Retronauta.pl |
||
Nowości Współpraca |
Retronauta.pl > Chińska taczka (III-XXI w) 2018-10-26 Chińska taczka (III-XXI w)Drewniana chińska taczka przez prawie 20 wieków była podstawą transportu, handlu i rozwoju imperium chińskiego.
Przed erą pojazdów mechanicznych ludzie woleli transportować towary wodą. Śródlądowy i morski transport wodny wymaga bowiem znacznie mniej wysiłku niż transport na lądzie. Nie trzeba inwestować w infrastrukturę, korzysta się z siły prądu wody i wiatru. Jednakże nie wszystko dało się transportować wodą. Na lądzie zostają zasadniczo tylko 3 możliwości transportu towarów:
Pierwsze dwa były najłatwiejsze i nie wymagały budowy pojazdów i dróg. Ich ograniczeniem jednak było to, że na własne plecy na długie dystanse zabrać można nie więcej niż 30-40 kg. Na grzebiecie zwierząt odpowiednio 50-150 kg. Znacznie wydajniejsze energetycznie są pojazdy kołowe. Ładunek podlega jedynie ruchowi poziomemu i tarciu - nie traci się energii na dosłownie każdy krok, ruch ciała w dół i górę. Co więcej zabrać można znacznie więcej.
Taczka znana jest w Chinach od ok. 230 roku. Według tradycji wynalazł ją Zhuge Liang. W Europie używana jest od XII wieku. Najprawdopodobniej przywędrowała poprzez Bliski Wschód w następstwie wypraw krzyżowych. Jednakże do dziś używana europejska taczka ma koło na samym początku. Minusem tego jest to, że ciężar ładunku rozłożony jest zarówno na koło i pchającego go człowieka. Zatem człowiek dalej nosi (częściowo) ładunek.
Chińska taczka ma duże koło umieszczane w środku pojazdu. Górna część koła jest chroniona obudową, po bokach jest zaopatrzona w półki na towary. Duże pojedyncze koło bierze pełną wagę ciężaru. Nie potrzeba nawet zwierzęcia pociągowego, człowiek musi tylko pchać lub ciągnąć. No i sterować.
Koło chińskiej taczki ma o średnicę około 1 metra. Wykonane jest w całości z drewna, ma dwa żelazne pasy wokół piasty oraz żelazną "oponę". Oś taczki jest wykonana z bardzo twardego drewna. Co ciekawe pierwotnie Chiny miały rozległą sieć dobrych i szerokich dróg przystosowaną do wielokołowych wozów ciągniętych przez zwierzęta. Chińska infrastruktura drogowa osiągnęła łączną długość około 40 tys. km, co stanowiło około połowy stanu dróg rzymskich. Jednakże z czasem zaniedbywane drogi te zniknęły, a na ich miejscu zachowały się wąskie ścieżki starczające dla pieszych i właśnie taczek. Podobnie było w Europie. Z czasem rzymskie drogi zostały rozebrane, pozyskany kamień zaś wykorzystany na inne budowle. Wykładane zaś kamieniem drogi, tzw "kocie łby", powróciły w Europie głównie w XIX wieku. Europa jednak, w przeciwieństwie do Chin, nie dorobiła się odpowiedniego pojazdu na pogarszającą się infrastrukturę drogową. Chińska taczka była także wykorzystywana militarnie. Dawała chińskiej armii przewagę logistyczną. Używana była także do transportu pasażerów.
W przypadku transportu 1 osoby podróżnik siedział po jednej stronie koła, po drugiej jako przeciwwaga znajdował się jego bagaż. Z czasem transport taczkami ułatwiano sobie jeszcze bardziej. Zaprzęgano w nie także zwierzęta, używano żagli.
Jedynym minusem chińskiej taczki było to, że ponoć niemiłosiernie piszczały. Ale jak donoszą zachodni podróżnicy, nie przeszkadzało to zbytnio Chińczykom. Chińskie taczki można jeszcze spotkać w XXI wieku. WsparcieWesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Retronauta.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze wiadomości z przeszłości za darmo.
| |
|