Nowości    
 


Retronauta.pl > AMC Amitron - samochód elektryczny (1967)

2016-01-07 AMC Amitron - samochód elektryczny (1967)

Trzymiejscowe miejskie autko w kształcie klina z innowacyjnymi jak na ówczesne czasy lekkimi akumulatorami.


AMC Amitron

"Nowocześnie wyglądający Amitron był jednym z najbardziej obiecujących elektryków w latach 60." - napisało jedno z amerykańskich pism motoryzacyjnych.

Do zasilania mierzącego zaledwie trochę ponad 2 metry pojazdu konstruktorzy zdecydowali się zastosować:

  • dwa 11 kg akumulatory niklowo-kadmowe (NiCd)
  • dwa 34 kg akumulatory litowe (Li)
W sumie dawało to całkowitą waga akumulatorów o zaledwie 91 kg. Dla porównania, akumulatory ołowiowe o tej samej pojemności by ważyły około 907 kg.

Akumulatory litowe samochodu były używane do jazdy przy stałej prędkości. W fazie przyspieszania włączone były baterie niklowo-kadmowe.

Amitron jako pierwsze auto w USA wyposażony był w hamowanie rekuperacyjne, inaczej hamowanie odzyskowe. Polega to na odzyskiwaniu traconej podczas hamowania energii kinetycznej i zamiany jej na energię elektryczną zamiast cieplnej (która w tym przypadku jest nieużyteczna). System taki poprawiał sprawność energetyczną pojazdu i przedłużał jego zasięg w użytkowaniu.

Dane techniczne:

  • długość: 2,15 m
  • masa własna: 499 kg
  • zasięg: 240 km przy prędkości 80 km/h
  • przyśpieszenie: od 0 do 80 km/h w 20 sekund


AMC Amitron

Co ciekawe pojazd posiadał fotele z "poduszek powietrznych" zamiast z typowej pianki.

Samochód nie posiadał także konwencjonalnych drzwi bocznych. Aby wejść lub wyjść z pojazdu podnieść trzeba było w górę część karoserii.

Mimo ciepłego przyjęcia przez opinię publiczną niestety Amitron nigdy nie wyszedł poza stadium prototypu. Zastosowane technologie były jeszcze zbyt wczesne do produkcji masowej.

Retronauta.pl na serwisach społecznościowych: